" Tiga orang yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah adalah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah SWT, seorang penulis yang selalu memberi penawar, dan seorang yang menikah untuk menjaga kehormtannya." [HR Thabrani]

99 asma ALLAH

Ahlan Wasahlan

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

cursor

 

sprkle cursor

moving words

Colouring Link

moving blog title

~Ana Abdul~

~Ana Abdul~

Saturday, April 23, 2011

Sebuah Pertemuan - UNIC

Ketika diri mencari sinar
Secebis cahaya menerangi laluan
Ada kalanya langkahku tersasar
Tersungkur di lembah kegelapan

Bagaikan terdengar bisikan rindu
Mengalun kalimah menyapa keinsafan
Kehadiranmu menyentuh kalbu
Menyalakan obor pengharapan

Tika ku kealpaan
Kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan, tika aku
Diuji dengan dugaan...
Saat ku kehilangan keyakinan
Kau nyalakan harapan
Saat ku meragukan keampunan Tuhan
Kau katakan rahmat-Nya mengatasi segala

Menitis airmataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan

Cinta yang semakin kesamaran
Kau gilap cahaya kebahagiaan
Tulus keikhlasan menjadi ikatan
Dengan restu kasih-Mu, oh Tuhan

Titisan air mata menyubur cinta
Dan rindu pun berbunga
Mekar tidak pernah layu
Damainya hati
Yang dulu resah keliru
Cintaku takkan pudar diuji dugaan
Mengharum dalam harapan
Moga kan kesampaian kepada Tuhan
Lantaran diri hamba kerdil dan hina

Syukur sungguh di hati ini
Dikurniakan teman sejati
Menunjuk jalan dekati-Nya
Tika diri dalam kebuntuan

Betapa aku menghargai
Kejujuran yang kau beri
Mengajarku mengenal erti
Cinta hakiki yang abadi

Tiada yang menjadi impian
Selain rahmat kasih-Mu Tuhan


*Lagu ni mmbawa mksud yg sgt mndalam buat ana.. ana tujukan khas buat shbt2 yg tak prnah jemu untk bersama ana.. brkongsi kekuatan.. tnpa kalian ana x mgkin mnjadi spt diri ana skrang... sudi mnghulurkan tngan saat ana trkapai-kapai dlm kegelapan.. hnya ALLAH yg bisa mmbalas budi kalian.. insyaallah.. mga diri ini terus istiqamah di jalanNYA.. insyaallah..amiin..

Tuesday, April 19, 2011

KeTiKa Cint@ BeRtaSbiH - Melly Goeslaw



Bertuturlah cinta,
Mengucap satu nama..
Seindah goresan sabdaMU dalam kitabku..
Cinta yang bertasbih,
Mengutus hati ini..
Ku sandarkan hidup matiku padaMU..

Bisikkan doaku,
Dalam butiran tasbih..
Ku panjatkan pintaku pada Maha Cinta..
Sudah di ubun-ubun,
Cinta mengusik rasa..
Tak bisa ku paksa,
Walau hatiku menjerit...

Ketika cinta bertasbih,
Nadiku berdenyut merdu..
Kembang kempis dadaku,
Merangkai butir cinta..

Garis tangan tergambar,
Tak bisa aku menentang..
Sujud syukurku padaMU,
Atas segala cinta....

Wednesday, April 13, 2011

SEBUAH TAKHLIFAN

Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang... Segala puji hanya layak dikembalikan kepadaNYA,Tuhan semesta alam.. Selawat serta salam buat rasul junjungan nabi Muhammad SAW...



Astaghfirullah..Alhamdullilah... tanggal 12 April 2011...pagi ana di sambut dengan satu mesej yang tak ana sangka-sangka..

salam,tahniah n takziah d ucapkan, anta/i tlh dberi mandat ntk memgang jawatn sbg exco rkn surau al-falah sesi 2011/2012., sila hadir p'jumpaan esk mlm d surau pd jam9.30 mlm, kehadiran d wajibkan.. respn khadiran dgn segera..jzk

ALLAHUAKBAR..ana tak tahu ape prasaan ana saat tu..Takut untk terima amanah dan tanggungjawab  ni dan juga pd masa yg sama  syukur atas pilihan ini... Tapi ape yg pasti, satu amanah dari ALLAH dtg menjengah ana... ana akui, ana bukanlah berpengalaman dlm berorganisasi..ana x pernah memegang apa jwtan dlm ape2 organisasi.. paling tinggi pun sbg ahli biasa...^_^..ana pun tak pasti atas dasar apa ana dipilih untk memgang amanah ini...ALLAH MAHA MENGETAHUI..



Ana  cuba untuk memujuk diri bhwa, ini adalh pilihan ALLAH..pasti terselit hikmah d sebalik semua ini.. insyaallah..ALLAH ada untuk membantu...insyaallah, ana ada kakak2 yang baik untuk memberi tunjuk ajar..



Selepas selesai program solat hajat dan bacaan yassin perdana sempena peperiksaan akhir semester, meeting Rakan Surau diadakan d surau al-Falah KAB... ALHAMDULILLAH.. ana syukur, mungkin dengan cara ini jgk ALLAH nk dekatkan ana dengan org yg soleh dan solehah.. rase kerdilnya diri, di kelilingi oleh insan yg hebat-hebat..jauhnya nak banding dengan diri ana yg xde ape2 pun...



Majlis dipengerusikan oleh mantan Pengerusi Rakan Surau  Al-Falah sesi 2010/2011..akhi Amin..selepas itu majlis d teruskan dengan sesi taaruf mantan2 exco dengan exco2 yg baru..sesi 2011/2012.. ana diberi takhlifan untuk memegang jawatan penolong exco Ekonomi bersama-sama ketua exco ana, akhi Azuan..tapi ana tak sempat kenal lagi siapakah gerangan empunya diri, sebab beliau tak dapat hadir pada meeting tersebut... Alhamdulillah..mungkin ini salah satu platform dakwah yg boleh ana jalankan..namun ana akui, apalah sgt sumbangan ana buat agama kalau nak d bandingkan dgn org lain..ana tak pernah pun bersakit dan bersusah untuk agama.. ASTAGHFIRULLAH...



Begitu besar mandat yang  disampaikan oleh mantan Pengerusi Rakan Surau kepada exco2 baru..ALLAHUAKBAR..mutiara katanya sangat menyentuh hati.. menyedarkan betapa hidup ini tidak terlepas dari tanggungjawab dan tugas da'i yg trgalas atas setiap bahu yg mengaku sbg muslim.. beliau mengingatkan bhwa, bkerja bukan kerana dunia, tapi kerana ALLAH... Juga ingatan buat mantan-mantan exco, agar teruskn dengan usaha dakwah w'pun tidak lagi berada dlm organisasi Rakan Surau..dakwah perlu d teruskan w'pun di mana shj kite brada...



Kemudian, kami d perkenalkn dengan Pengerusi Rakan Surau yg baru, iaitu akhi Faisal.. insyaallah, pd pandangan peribadi ana, beliau sgt layak utk menggalas tnggungjwb ini.. akhi Faisal juga mnyampaikn nasihat dan mandat buat kami selaku exco2 Rakan Surau yg baru.. Beliau berkongsi mutiara2 nasihat drpd ustaznya..  MASYAALLAH..mnyedarkan kami bhwa bukan senang tanggunjwab yg d galas ini...menuntut kesabaran dan keikhlasan... banyak nasihat yg d kongsikan..insyaallah, akan  ana jadikan penguat dlm mengorak langkah...



Kami juga diingatkan untuk menghidupkan qiamulail, oleh timbalan pengerusi Rakan Surau, kak Zu.. itu sumber kekuatan para pejuang..insyaallah..


"jika kita membantu agama ALLAH...insyaallah ALLAH akan bantu dan mudahkan urusan kita yg lain.."

Selepas itu, exco2 yg baru diminta untk berkumpul diluar surau..katanya ada sesuatu untuk d bincangkan.. kami menurut shj... rupa2nya ada satu rancangan yg d rancang...^_^..  mereka merancang untk membuat suprise kpd 3 org mantan exco yg mnyambut hari kelahiran pd hari trsebut...



Jam melewati pukul 12 malam... selepas sesi provokasi kpd 3 org sahabat trsebut (hnya lakonan),  2 org muslimat masuk mmbawa sebiji kek, dan kami sama2 mnyanyikan Lagu Selamat untuk mereka... SUBHANALLAH..indahnya saat tu..ana dpt rasekn betapa indahnya ukhwah yg trjalin...



Selepas menjamah sedikit hidangan yang d sediakan, sesi bergambar d adakn... kami bersurai lebih kurang jam 1 pagi... walaupun mata mengantuk sgt dan sakit kepala, tapi ana syukur dan gembira sangat.. ana bersyukur d beri peluang oleh ALLAH untk bersama mereka.. ana yakin, ALLAH akan bantu mudahkan segala urusan yg baik..insyaallah..



Moga dengan amanah dan tanggungjawab ini akan sentiasa mnyedarkan ana untuk lebih mendekatkn diri dgn ALLAH.. Moga ALLAH jauhkan diri ini dari sifat mazmumah..

"setiap dari kamu adalah pemimpin...dan kamu akan dipersoalkan akan pimpinan kamu.."

"ALLAH tidak akan soalkan hasil kerja mu, tapi apa usahamu.."

ALLAHUAKBAR

"Ya ALLAH, Tuhan yang Maha memutar balikkan hati, tetapkan hati kami di jalanMU..Kurniakan kami hati yang baik dan bersih..ikhlaskan hati kami... kuatkan hati kami.. tetapkan hati kami dalam tugas dakwah ini.. sesungguhnya kami milikMU..."

*ana mohon maaf andai ada silap salah..ana juga mohon nasihat, teguran dan bimbingan dari antum semua...ana hanya insan yg lemah dan serba kekurangan...*


Saturday, April 2, 2011

CORET-CORET HATI

Bismillahirahmanirahim....selawat  serta salam buat Rasul junjungan Nabi Muhammad SAW... doa tak lupa ku hulur buat para pejuang agama ALLAH..pejuang kebenaran..ku titipkan doa buat keluarga tercinta,sahabt handai dan saudara seakidah semuanya..
    Juga ku bisikkan doa buat si dia yang ku tunggu dalam penantian yang panjang ini.. moga kuat di sana..sama-sama di jalan ALLAH hendaknya..insyaallah... biarpun dimana dan siapa engkau, ku doa agar diri mu juga setia menantikan diriku..peliharalah dirimu..peliharalah imanmu..insyaallah aku disini juga akan berusaha untuk menanti dengan sabar.. dalam penatian ini akan ku cuba persiapkan diri sebaik mungkin...menampal mana yang kurang... akan ku usahakan menjelajah lautan ilmu... agar saat ku bertemu denganmu, ku bisa sama-sama  berbakti untuk agama ALLAH..moga dapat direalisasikan baitul muslim impian...insyaallah..
   Alhamdulillah... dalam menghadapi ujian demi ujian, masih ada nikmat yang tak putus-putus daripada ALLAH...Tak terhitung...Masyaallah...tak bisa untuk disenaraikan..terlalu banyak... Moga dengan ini lebih membuatkan diriku lebih sedar betapa kerdilnya diri ini disisi ALLAH..segala-galanya milik ALLAH...
   Dalam melayari kehidupan ni, kadang-kadang diri terduduk lemah...Syukur, ada ALLAH sbg tempat untuk mengadu segala hal..tempat mencari kekuatan, kerana hakikatnya ujian itu juga dari ALLAH..jadi hanya padaNYA lah tempat memohon pertolongan dan kekuatan..
    alhamdulillah.. diberi sedikit peluang dan izin oleh ALLAH untuk jari jemari ini menari di atas keyboard..^_^... Kelas Tajwid yang sepatutnya ada sekarang ni, dibatalkan...Ustaz tak sihat...Syafakallah ye ustaz.. moga cepat sembuh... kami rindukan butir-butir mutiara dari ustaz... setiap akhir kelas tajwid, ustaz selalu titipkan kami dengan nasihat-nasihat yang mendamaikan hati...meskipun kelas kami kelas tajwid, tapi ustaz tak lupa menyirami jiwa kami dengan peringatan-peringatan lain..untuk menjaga sahsiah diri,jaga aurat,jaga iman....ALHAMDULILLAH...
        'rajin-rajin baca quran...' ni antara pesanan wajib ustaz ... ^_^
ustaz tak jemu-jemu mengingatkan kami.. insyallah ustaz... doakan kami ustaz..
QURAN DUSTURUNA....(al-quran panduan kami..)

   Subhanallah.... tak  tergambar rasanya perasaan gembira tatkala dapat bersama insan-insan yang soleh dan solehah..sangat mendamaikan... meskipun diri ini tak setanding mereka, namun bersama mereka sudah cukup untuk membuatkan diri terasa sangat beruntung kerana memiliki saudara seakidah yang baik...ALHAMDULILLAH... meskipun diri tak baik,tapi bersahabat lah dengan orang yang baik..moga-moga dapat manfaat darinya yang bisa membawa  kita ke jalan ALLAH...INSYALLAH..

*masyaallah....laungan azan yg sgt merdu,sudah berkumandang..moga ALLAH merahmati dan memberkati muazin itu..insyaallah..saat ku bertemu KEKASIH HATI....

wallahua'alam...salam sayang buat semua sahabat ukhwah...^_^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Teman maya

Tautan Mahabbah