" Tiga orang yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah adalah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah SWT, seorang penulis yang selalu memberi penawar, dan seorang yang menikah untuk menjaga kehormtannya." [HR Thabrani]

99 asma ALLAH

Ahlan Wasahlan

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

cursor

 

sprkle cursor

moving words

Colouring Link

moving blog title

~Ana Abdul~

~Ana Abdul~

Tuesday, December 18, 2012

2 in 1

Bismillahirahmanirahim... Allahumma solli 'ala Muhammad..

Alhamdulillah.. hampir seminggu, Allah masih lagi letakkan ana dalam fasa kafarah dosa.. Mudah-mudahan, Insyaallah...

Menaip entry dalam keadaan pening-pening lalat..^_^..

Kalau entry yang lepas, ana ada tulis pasal anti ubat.. Hari ni terpaksa rendahkan ego.. Kalah jugak dengan sakit.. Merayap jugak ke pusat kesihatan..

Selsema tak sembuh lagi, Allah kirimkan lagi dengan ujian sakit kepala.. Hari ni dah masuk hari keempat.. Vicks roomate ana pun tak pulang-pulang lagi.. Heeee..dah nak habis ni haa..

Zohor tadi... Terasa berat sangat kepala bila sujud. Tak kena kira, bersiap-siap dan gagahkan untuk keluar ke pusat kesihatan.

Mesej housemate.. Alhamdulillah, kebetulan  dia baru habis kelas.. Ajak temankan ana ke pusat kesihatan..

Betul la.. penantian satu ujian.. Lama menunggu giliran sebelum masuk jumpa doktor. Kepala dah berdenyut- denyut..

"Ting tong...1023.. Bilik 1"

Masuk dalam bilik doktor, dengan housemate..

"Assalamualaikum.."

"Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh... Panjang saya jawab..  Nur Aini...?"

"Nur Aini Ismail.."

"Ye..ye... Jarang orang nak doa kan nama ayah.. Ye.. apa masalah?"

"Saya sakit kepala"

"Sebelum tu nak tanya, ada bersenam tak?"

"emm..." (tak sempat nak jawab)

"tak kan? saya tahu.. orang tudung labuh ni dia malu nak bersenam..."

ya ALLAH.. Bab tak bersenam tu memang betul.. Tapi tiada kena mengena dengan tudung labuh!!!

Panjang lebar doktor duduk berceramah kat ana. Nasib baik ada housemate yang teman.. Alhamdulilah, setiap butir kata yang keluar adalah nasihat yang baik dari beliau..

"Awak ada masalah ke?"

"Masalah tu memang ada..."

" Ok, fine, saya terkena.. Maksud saya, stress ke? Ada rasa nak terjun bangunan ke?"

"Nauzubillah.. Takde sampai macam tu.."

" Biasala, semua orang ada masalah.. Kita kan ada kawan.. Kongsi dengan kawan. Belajar ni bukan nya susah.. Awak ambil TESL kan? (ada tertera pada kad matrik) Bukan susah pun.. I, YOU, YES, NO...je kan.. Kita kena enjoy study ni.....pot pet pot pet...."

Tetiba ana confius.. Depan ana ni doktor kesihatan ke, pakar kaunseling...??? Dan macam mana boleh dia ramal ana ni stress yang tersangat-sangat.. Pada hal ana cuma cakap ana sakit kepala...^_~..

Ana tahu, ni pendekatan beliau sebagai seorang doktor, untuk menenangkan pesakit nya..
Macam -macam dia duk bercerita, sambil-sambil duk ambil tekanan darah ana.

"Malam-malam tidur lambat tak?"

"Lambat jugak..."

"Haa.. tak boleh macam tu.. Kita kena tidur awal... Bangun awal.. Nabi pun ajar untuk kita tidur dulu dan kemudian bangun untuk qiamulail.. Ada tak qiamulail pukul 10 malam?.. Tak de kan? sebab kita kena rehat dulu.. Tidur , kemudian baru bangun. Malam ni untuk kita berehat.. Kalau nak buat assignment pun jangan sampai lewat malam..."

Sepatah ana cakap, berderet-berderet dia balas..@_@..

" Ingat satu je, dalam hidup ni, kita fikir apa yang kita mampu je.. Contoh, kalau pointer dapat 3.49.. Syukur.. Jangan duk persoal kenapa tak dapat 3.5?.. Saya risau, ramai pesakit Psychiatric sekarang yang bertudung labuh.. Islam.."

Dushhh.. Kenapa pulak????? Jauh bebenor doktor ni pergi.. sampai  Psychiatric..

"Saya faham.. dalam keadaan tempat kita sekarang ni, pendedahan agama kurang kan.. Jadi kita la kena ambil inisiatif.. Pergi masjid, cari majlis ilmu.. Awak ada join usrah tak?

"Ada..."

"Usrah *****?"

"Eh tak..."

"Ooo..risau jugak saya.."

"Kenapa doktor risau kalau saya join usrah ****?"

"Tak..bukan apa... sebab ....bla..bla....bla...bla....... Nanti kalau nak cari suami, jangan cari yang bla..bla..bla.." Sampai ke urusan jodoh dia sentuh..Emmm

"Saya faham..." Sambil tersenyum.. Saja ana soal doktor pasal usrah ****, untuk kepastian..hehe

"Sekarang ni senang nak dapat ilmu agama.. Cari ustaz-ustaz yang bagus.. Contoh nya ustaz  A.I, ustaz N.. .....Maaf, bukan saya nak berpolitik, tapi ceramah ustaz-ustaz area Selangor memang bagus.. Cakap pasal agama semuanya..  Cuba la cari....Sekarang ni semua atas diri sendiri.. Jangan stress, stress.. Uruskan diri dengan baik.. Okay Nur Aini??? "

Masyaallah.. Kagum ana dengan doktor ni.. Dari awal sampai akhir, semuanya bicara ilmu..

Sempat lagi berseloroh..

" Saya ni belajar tak la tinggi.. SPM pun cukup-cukup makan je..   Tapi saya suka cari lmu.. Sebab saya tahu saya ni jahil.. Dulu saya ambil syariah.. Tapi sebab nak kejarkan biasiswa, saya ambil perubatan.. Tapi ada gaya tak saya nak jadi ustaz??"

"Insyaallah..ada"


"Astaghfirullah.. riak pulak kan.."


Jumpa doktor kesihatan.. tapi rasa macam jumpa pakar kaunseling.. Nak ambik ubat satu je, tapi dapat kaunseling dan tazkirah setengah jam..

Alhamdulillah.. semoga Allah meramaikan lagi doktor-doktor muslim seperti beliau.. Bukan saja peduli kesihatan jasmani, tapi cakna kesihatan rohani pesakitnya juga...

Mana nak jumpa, doktor nasihatkan pesakitnya suruh ber usrah., qiamulail...^_^


Barakallah.. Semoga ISLAM tersebar mewangi melalui setiap ruang dan peluang.. Moga-moga kita lah salah satu mata-mata rantai perjuangan tersebut.. Insyaallah..

Panjang lebar doktor tazkirah kan ana.. Sampai ubat selsema lupa nak bagi.. Haishhhh.. -_-.. Apa-apa pun terima kasih doktor.. Saya sakit kepala pun tak tahu sebab pe .. Tapi, insyaallah, segala yang doktor cakap tu ada betul nya....

Wallahu'alam...

Cita-cita tertinggi

Bismillahirahmanirahim.. Allahumma solli 'ala Muhammad..

Mendapat khabar kematian sahabiah dari kampus lain... Tidak pernah kenal.. Cube stalk FB allayarhamah... Sayu.. Cemburu..

"dari MU kami datang.. pada MU kami kembali.."

Setiap kali menerima khabar kematian, hati  rasa cemburu.. Cemburu dengan mereka yang lebih dulu kembali menemui Allah.. Tiada lagi urusan dunia pada mereka.. Moga-moga perjalanan di alam sana lebih mudah buat mereka..

Sudah lama menanggung rindu.. Sedang menunggu giliran diri.. Saat di jemput Allah untuk kembali pada Nya.. Moga-moga di kurniakan husnul khatimah.. Meskipun tiada nilai yang baik untuk melayakkan diri, tapi insha Allah... AL-MAUTU FI SABILILLAH..ASMA AMANINA...

Teringat perkongsian dari seorang ustaz.. Kata beliau..

"mereka yang syahid..yang Allah jemput dulu, sebab mereka sudah cukup syarat..."

ALLAH....

Beratnya.. Muhasabah diri.. Tak terhitung dosa.. tak terkira kekurangan diri.. Banyak lagi syarat-syarat yang tak tertunai..

~ALLAH..sehina mana pun diri ku.. Ku tetap mengharapkan redha MU.. iNgin ku bawa pulang sekeping hati ini dalam keadaan sejahtera.. Insha ALLAH.. Akan ku cuba mengisi ruang penantian ini dengan sebaik nya.. Moga tiba saat nya kembali, aku bisa menjadi hamba yang redha dan di redhai... Allah.. ubati rindu ini.. Sabarkan aku dalam penantian ini... Penantian untuk kembali ke negeri abadi...~


Wednesday, December 12, 2012

SELASA Yang Berharga

Bismillahirahmanirahim..... Allahumma solli 'ala Muhammad...

 Alhamdulillah..untuk segalanya..

Alhamdulillah, untuk sedikit ujian kesusahan.. Allah sedang sediakan jalan untuk mendekatkan lagi diri kepada Nya..

Alhamdulillah.. untuk ujian kesenangan.. Sayang nya Allah pada hamba.. mencurah-curah nikmat...

Alhamdulillah ya Allah.. Susah senang kami, adalah ujian dari Mu.. Bukan saja-saja kau kirimkan semua tu...

Menghitung minggu nak balik rumah..^_^.. Orang lain menghitung masa nak exam...

Rindu anak pada bonda..hu3.. Moga Allah izinkan untuk sempat nak cium tangan mak lagi.. Nak kucup dahi mak..

Allah uji dengan selsema dan batuk.. Dah merah hidung ni haa.. Alhamdulillah.. seronok.. Sebab dosa-dosa sedang berguguran..^_^.. Masyaallah..

"aini.. nk panadol soluble x?"

"x nak... x sedap.."

"tutup la hidung!!!"

Dan tetibe.. gelas berisi air  muncul depan mata..  Hanya mampu tengok je panadol sedang 'berasap'... Dan akhirnya... selamat di minum..>.<..

Barakallah sahabat.. terima kasih sebab paksa rela ana untuk minum ubat yang sinonim sebagai musuh ku... Prihatinnya sahabat..

Kalau kat rumah, dah biasa kena marah-marah sayang dengan mak.. Bab-bab ubat ni, Allah..berat bebenor nak makan/ nak sapu..

Insyaallah, tak sabar nak jumpa ummi esok..^_^.. Pengubat rindu mak di kampung.. Rindu mutiara ilmu ummi..

Perkongsian dari ummi sebelum ni:

" hidup ni, ibarat berada dalam sebuah kapal..kita kena ada rasa kasih sayang pada orang sekeliling.. Perlu ada prihatin.. Dengan kasih sayang ni, kita akan usaha sungguh-sungguh untuk ajak manusia buat kebaikan dan tinggalkan kemungkaran.. Kalau kita tak ambil kisah tentang perkara maksiat di sekeliling kita.. Kesannya.. tunggulah..akan tempias juga pada kita.. Jangan jadikan sebab dengan kita tak buat kerja dakwah, menjadi penghalang untuk kita masuk syurga..sebab insan-insan yang kita biarkan tu akan tuntut kita di hadapan Allah kelak"

Allah... Tertusuk ke hati.. Dush... terhempak atas kepala..

~Laa haula wala kuwwatailla billah... ~


*** Selasa yang cukup berharga buat 'kami' ... Insyaallah, manfaatkan sebaik mungkin..^_^.. Hakikatnya setiap hari yang dipinjamkan Allah adalah berharga...

Saturday, December 1, 2012

Tak kenal, tapi tetap CINTA...

Bismilliahirahmanirahim... Allahumma solli 'ala Muhammad..

Alhamdulillah.. malam tadi bertandang ke rumah senior. Pertama kali bertemu mata. Pertama kali mengenali.

Siapa kata, tak kenal maka tak cinta???? Kami tetap cinta walaupun tak kenal..^_^

Alhamdulillah.. Rasa sayang wujud, macam dah lama kenal. Syukur, Allah izinkan kami berkumpul, dalam suasana untuk mengingati Allah.. Alhamdulillah.. Ukhwah di jalan Allah tak kenal tempat.. Tak kenal pangkat.. Semua bersatu atas dasar akidah yang sama..

Sampai-sampai... Duduk di ruang tamu. Zaujah tuan rumah  (Kak Ha) tak keluar lagi. Uruskan bayinya.

Bila keluar, kami-kami terus serang baby nya yang baru usia 4 bulan.. Comel sungguh.. Menangis sakan anak nya.. Terkejut...hehehe..

'Mai tang mana semua makcik-makcik ni????' ^^

Alhamdulillah.. Berkongsi pengalaman dan cerita. Subhanallah.. kagum nya pada insan-insan hebat depan mata ana ni..

Ana ambik port betul-betul depan Kak Ha. Terdetik dalam hati..

"Ya Allah.. Izinkan aku istiqomah seperti beliau.. Semoga perjuangan ini terus dihiasi dengan ikhlas dan istiqomah..."

Sambil-sambil dengan perkongsian, sambil dodoi baby.. Ya Allah...^_^

Dalam hidup ni, Allah didik kita dengan pelbagai cara.. Mungkin sedar atau tak je.. Allah sentuh hati kita dalam majlis-majlis ilmu macam ni.. Allah ingatkan kita melalui perkongsian sahabat..

Allah tegur, hati yang kotor ni, dengan curahan bicara mereka-mereka yang baik.. Allah..

Inilah nikmatnya hidup bersaudara.. Bukan membawa diri sorang-sorang.. Pentingnya hidup 'berkeluarga' .. Betapa ISLAM mementingkan hidup bersatu padu.. Dalam jemaah..

Allah berfirman, di dalam surah as -soff:ayat 4:

"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berperang di jalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh."


Saat rasa sendiri, ada sahabat di sisi..

Saat rasa sunyi... Sahabat tak lupa pada diri.. Dalam sedih melanda, ada sahabat yang sudi mengusap belakang.. Memberi sokongan dan perhatian..

Allah.. Allah.. Ampunkan aku, andai selama ni, aku yang buta dalam melihat nikmat Mu yang maha luas...


Alhamdulillah.. Allah tegur lagi cik hati ana malam ni.. Terpujuk cik Hati dengan nasihat yang dapat

" Jangan pernah menyesal dengan jalan yang di pilih ni.."

Nikmat juga dapat berkumpul 'adik-beradik'.. Jeling-jeling mereka yang duduk jauh.. Rindu..
Tak boleh nak bertegur sapa.. Orang tengah duk bagi pengisian..

Lama berkongsi cerita, pengalaman, nasihat.. Kak Ha keluarkan makanan.. Masyaallah, terasa barakahnya.. Kata Kak Ha, jangkanya tak seramai tu yang datang.. Allah, makanan keluar tak lah banyak, tapi cukup.. Tak berhenti duk mengunyah..

Sebelum balik,sempat curi-curi cubit pipi baby.. Geram.....


"ya Allah.. Jadikan anak itu, anak yang soleh.. Anak yang mampu menjadi penerus perjuangan agama Mu.. Amin"

Keluar pagar rumah, terpandang ke langit..

Subhanallah.. cantiknya bulan..
Tenang nya..

Indah bulan purnama.. Tapi indah lagi paras baginda Muhammad s.a.w.. Elok lagi akhlaknya..
Maha Agung  Allah yang menciptakan setiap kejadian...



~SUBHANALLAH..ALHAMDULILLAH..ALLAHU AKBAR~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Teman maya

Tautan Mahabbah