" Tiga orang yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah adalah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah SWT, seorang penulis yang selalu memberi penawar, dan seorang yang menikah untuk menjaga kehormtannya." [HR Thabrani]

99 asma ALLAH

Ahlan Wasahlan

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

cursor

 

sprkle cursor

moving words

Colouring Link

moving blog title

~Ana Abdul~

~Ana Abdul~

Sunday, August 31, 2014

Engagement Day

Bismillahirahmanirahim. Allahumma solli 'ala Muhammad.

Selepas dua hari, baru ada rasa nak menaip entry ni.

29/8/2014. Hari istimewa sepupu ana. Selamat mengikat tali pertunangan dengan pilihan hati beliau. Tahniah. Semoga Allah permudahkan jalan-jalan untuk mendirikan masjid selepas ni.


Berpeluang untuk teman sepupu di bilik, sebelum rombongan pihak lelaki sampai. Merasai aura debaran.. Hohoho... Sembang-sembang berisi sementara menunggu majlis bermula. Sambil-sambil nak kurangkan debaran beliau. Jauh di sudut hati ana.. 'Ya Allah.. How time flies..'.. 
Sepupu yang depan mata ana saat tu dah nak jadi tunangan orang.. Rasa nya macam baru je lagi kami main masak-masak..Gaduh-gaduh... Lari-lari..  Ohhh.. Zaman tu sudah berlalu..

Sedar tak sedar, usia makin meningkat. Suka,tak suka  beban amanah makin bertambah. Hari ke hari. Minggu ke minggu.. Bulan ke bulan.. Hidup menunggu mati atau hidup untuk mati??? Allah...T_T


Thursday, August 14, 2014

Inspirasi Nun

Bismillahirahmanirahim. Allahumma soll 'ala Muhammad.

Hampir dua bulan meninggalkan alam kampus. Dah banyak perkara yang dirisaukan suatu ketika dulu dah pun jadi kenyataan. Satu per satu.Sungguh, sedang melalui dan merasai fasa-fasa kritikal. T_T. Salah siapa? Salah DIRI SENDIRI.

Merindui diri ana sendiri. Diri yang suatu ketika dulu, saat baru mengenal erti nikmat 'hamba'. Sungguh manis menangis dalam kesusahan tarbiyah, daripada tersenyum dalam jahiliyah. Allah..

Belek balik, catatan impian yang berderet-deret.  Antara nya ialah impian untuk menjadi penulis. Penulis yang Allah redha. Insyaallah. Terinspirasi  dengan tazkirah ringkas berkaitan Surah al-Qalam @ Nun. Bait-bait kata ustazah yang lembut, bicara tentang kepentingan mencatat dan menulis dalam kehidupan,buat rasa makin yakin.. Yeah!!! I WANT TO BE A  GOOD WRITER.. 

Alhamdulillah.Allah datang kan dengan pelbagai jalan dan ruang. Cari di internet dan jumpa link yang berkaitan. Insyaallah, boleh cuba nasib untuk hantar karya-karya. Kalau tak menang pun, sekurang-kurangnya dapat pengalaman. Sahabat  pun ada kongsi  berkaitan salah sebuah syarikat terbitan yang buka ruang untuk siapa-siapa yang berminat untuk hantar karya. I should give a try !.. 

 Since I work 6 days per week, Friday is the best time to really focus on my writing. Mencari idea dan ilham untuk cerpen dan novel yang bakal di tulis. Moga Allah redha sekecil-kecil usaha hamba ini, dan diberi kekuatan untuk disiplin. Insyaallah.

Bismillah.. 3..2.. 1.. Mission starts!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Teman maya

Tautan Mahabbah